"Alt falder i intet"

Mit maleri til udstillingen “ Det uendelige landskab” vil være en kunstnerisk undersøgelse inspireret af digteren Inger Christensens værk Sommerfugledalen. Værket tager udgangspunkt i Christensens mesterlige evne til at arbejde inden for en streng poetisk form, samtidig med at hun transcenderer dens rammer og skaber dybde, frihed og liv. Maleriet på 200 x 200 cm søger at omsætte denne proces til et visuelt og sanseligt kunstnerisk eksperiment.

Baggrund og inspiration
Inger Christensen skabte Sommerfugledalen som en sonetkrans – en stramt struktureret poetisk form – men fyldte den med liv, uforudsigelighed og en følelse af grænseløshed. Denne balance mellem struktur og frihed bliver en central inspiration og arbejdsramme for maleriet. Projektet udforsker, hvordan visuelle benspænd kan bruges som en ramme for kreativ frihed, med naturens symboler og bevægelser som en gennemgående akse i en abstrakt form.

Formål                                                                                                              

  • At oversætte poetiske principper fra ord til billeder.
  • At skabe et værk, der resonerer med både den stringens og det liv, der præger Sommerfugledalen.
  • At udfordre kunstens rammer ved at arbejde inden for selvvalgte visuelle begrænsninger, samtidig med at de brydes eller overskrides.

Proces og metode
Maleriet skabes ud fra en række selvpålagte regler og benspænd:

  1. Farvepaletten: Begrænses til bestemte farvetoner inspireret af sommerfuglens skrøbelighed og livscyklus (fx sarte lag, kontrastfulde mørke toner).
  2. Kompositionen: kvadrat, der besværliggør perspektivet, men udfordres med spontane penselstrøg og uforudsete lag.
  3. Tekstur og materialer: Kombinationen af transparente og taktile lag skal symbolisere spændingen mellem det faste og det flygtige.

Work in progress

 Proces og opbygning. Lag på lag. Finder vej, farer vild. Bryder ned, bryder op. En intens jagt efter at finde stedet, hvor alting sitrer.....i balance